ISO 9001

Certyfikacja ISO 9001


Certyfikacja ISO 9001
Systemy zarządzania jakością


Systemy zarządzania jakością mają najdłuższą historię spośród wszystkich tego typu systemów. Stanowią obecnie najbardziej spopularyzowany sposób w osiąganiu wiarygodności firmy i rozwoju biznesu. Jako uniwersalna forma organizacyjna zogniskowana na osiąganiu zadowolenia klienta system jakości odwołuje się do praktycznie wszystkich obszarów aktywności przedsiębiorstwa.

Certyfikacja ISO 9001 – dla kogo?

Istotą systemu zarządzania jakością jest stworzenie takiej organizacji pracy, która zapewni dostawy powtarzalnych wyrobów i/lub usług, na dostarczanie wyrobów i usług zgodnych z wymaganiami oraz oczekiwaniami klienta. Co więcej, certyfikat ISO 9001 pozwala każdej firmie na szybką reakcję na zmieniające się warunki, w których działa, dostarcza także informacji, na podstawie których kierownictwo firmy będzie mogło świadomie ograniczyć ryzyko wbudowane w podejmowanie strategicznych decyzji, w tym doskonalące wewnętrzne procesy. Przedsiębiorstwo z wdrożonym systemem zarządzania jakością, posiadające certyfikację ISO 9001, potrafi określić ryzyko biznesowe, ustalić odpowiednie działania, jest efektywniejsza w swoich działaniach.

Co zawiera certyfikat ISO 9001?

W normie ISO 9001 przedsiębiorca znajdzie zasady i wymagania, których spełnienie pomoże mu osiągnąć cele, podnieść poziom kultury zarządzania swojej firmy, włączając w to zaangażowanie całego personelu. Dokument ten zawiera dane jednostki, zakres certyfikacji, numer oraz datę wydania certyfikatu, a także informacje o jednostce certyfikującej. Określa również standard, według którego przeprowadzono ocenę, w tym przypadku jest to ISO 9001. Certyfikat ma określony termin ważności – zwykle trzy lata – i wymaga regularnych audytów nadzoru. Posiadanie tego dokumentu świadczy o zdolności firmy do dostarczania produktów oraz usług zgodnych z wymaganiami klientów, a także przepisami prawnymi.

Etapy i zasady uzyskania certyfikatu ISO 9001

Budowanie systemu zarządzania jakością należy zacząć od przeglądu stanu aktualnego – przeprowadzić tzw. audit diagnostyczny. Większość firm wdrażających system zarządzania jakością korzysta z pomocy firm doradczych. To właśnie konsultant czy firma konsultingowa przeprowadzi wspomniany audit i ustali zakres prac, a także działań dostosowawczych. Są jednak także firmy, które są w stanie same sobie poradzić z tym przedsięwzięciem bądź skorzystać z konsultanta tylko w ograniczonym zakresie.

Z pewnością każda firma, nawet mała, może sama wdrożyć system zarządzania jakością. Wiele praktycznych wskazówek dostarczają opracowania wydawane przez Polski Komitet Normalizacji PKN. Dostępna jest nowelizacja Podręcznika dla małych przedsiębiorstw, zawierająca wiele praktycznych propozycji rozwiązań, przybliżająca trudne tematy ryzyka, podejścia procesowego, kontekstu organizacji, doskonalenia. Autorzy opracowania polskiego – Anna Gruszka i Elżbieta Niegowska, więcej informacji na stronie www.pkn.pl.

Kolejnymi krokami są: powołanie osoby, która będzie koordynować prace wdrożeniowe, opracowanie strategii firmy, rozeznanie kontekstu organizacji, zidentyfikowanie ryzyk zewnętrznych, wewnętrznych, a także ustalenie odpowiednich działań. Po cyklu specjalistycznych szkoleń, stworzeniu mapy procesów, opracowaniu dokumentacji (księgi jakości oraz dokumentów operacyjnych, formularzy systemowych) i wprowadzeniu aktualnych rozwiązań w życie firmy następuje cykl auditów wewnętrznych. Przeprowadzane są one przez pracowników firmy, którzy odbyli odpowiednie szkolenie. Pozytywny wynik auditów oraz pozytywna ogólna ocena funkcjonowania systemu, dokonana przez kierownictwo podczas tzw. przeglądu zarządzania, sprawia, że system zarządzania jakością można poddać ocenie zewnętrznej, czyli certyfikacji ISO 9001 przez jednostkę certyfikującą. Taką jednostką jest GEM CERT.

Dla kogo przeznaczona jest certyfikacja ISO 9001?

System ISO 9001 przeznaczony jest dla wszystkich organizacji, niezależnie od rodzaju czy wielkości, które chcą w sposób planowy (zgodny z wypracowaną strategią) i konsekwentny prowadzić swoją działalność mocno osadzoną w realiach rynkowych oraz legislacyjnych, przez co mogą utrzymać stabilną pozycję powiązaną ze zbilansowanym rozwojem. Certyfikat ISO 9001 jest przeznaczony dla firm produkcyjnych, usługowych, hurtowni, transportowych, jednostek samorządu terytorialnego, służby zdrowia, a także organizacji non profit (stowarzyszenia). System będzie odpowiedni dla wszystkich osób, które chcą działać w sposób uporządkowany, przejrzysty, skuteczny i efektywny.

Korzyści z certyfikacji ISO 9001

  • Trwała pozycja na rynku, planowy rozwój,
  • ułatwienie kontaktów i negocjacji z nowymi klientami,
  • poprawa jakości usług, wyrobów,
  • optymalizacja wewnętrznych działań, procesów,
  • ograniczenie ryzyka popełniania błędów,
  • szybka informacja o złych i dobrych trendach wewnętrznych działań,
  • szybsza reakcja na negatywne symptomy zarówno wewnętrznych działań jak i zewnętrznych uwarunkowań,
  • wysoka kultura zarządzania- profesjonalizm zarządzania.

W celu otrzymania bliższych informacji na temat certyfikacji ISO 9001 prosimy o kontakt z naszym biurem: [email protected]

Kontakt

GEM CERT E.Niegowska Sp.J.
Reguły k/Warszawy Al. Jerozolimskie 280
 
05-820 Piastów
tel.: 0048 227538762
fax: 0048 227234153
e-mail: [email protected]

wizytówka

Wyszukiwarka