Systemy zarządzania jakością mają najdłuższą historię spośród wszystkich tego typu systemów. Stanowią obecnie najbardziej spopularyzowany sposób w osiąganiu wiarygodności firmy i rozwoju biznesu. Jako uniwersalna forma organizacyjna zogniskowana na osiąganiu zadowolenia klienta system jakości odwołuje się do praktycznie wszystkich obszarów aktywności przedsiębiorstwa.
Istotą systemu zarządzania jakością jest stworzenie takiej organizacji pracy, która zapewni dostawy powtarzalnych wyrobów i/lub usług, na dostarczanie wyrobów i usług zgodnych z wymaganiami oraz oczekiwaniami klienta. Co więcej, certyfikat ISO 9001 pozwala każdej firmie na szybką reakcję na zmieniające się warunki, w których działa, dostarcza także informacji, na podstawie których kierownictwo firmy będzie mogło świadomie ograniczyć ryzyko wbudowane w podejmowanie strategicznych decyzji, w tym doskonalące wewnętrzne procesy. Przedsiębiorstwo z wdrożonym systemem zarządzania jakością, posiadające certyfikację ISO 9001, potrafi określić ryzyko biznesowe, ustalić odpowiednie działania, jest efektywniejsza w swoich działaniach.
W normie ISO 9001 przedsiębiorca znajdzie zasady i wymagania, których spełnienie pomoże mu osiągnąć cele, podnieść poziom kultury zarządzania swojej firmy, włączając w to zaangażowanie całego personelu. Dokument ten zawiera dane jednostki, zakres certyfikacji, numer oraz datę wydania certyfikatu, a także informacje o jednostce certyfikującej. Określa również standard, według którego przeprowadzono ocenę, w tym przypadku jest to ISO 9001. Certyfikat ma określony termin ważności – zwykle trzy lata – i wymaga regularnych audytów nadzoru. Posiadanie tego dokumentu świadczy o zdolności firmy do dostarczania produktów oraz usług zgodnych z wymaganiami klientów, a także przepisami prawnymi.
Budowanie systemu zarządzania jakością należy zacząć od przeglądu stanu aktualnego – przeprowadzić tzw. audit diagnostyczny. Większość firm wdrażających system zarządzania jakością korzysta z pomocy firm doradczych. To właśnie konsultant czy firma konsultingowa przeprowadzi wspomniany audit i ustali zakres prac, a także działań dostosowawczych. Są jednak także firmy, które są w stanie same sobie poradzić z tym przedsięwzięciem bądź skorzystać z konsultanta tylko w ograniczonym zakresie.
Z pewnością każda firma, nawet mała, może sama wdrożyć system zarządzania jakością. Wiele praktycznych wskazówek dostarczają opracowania wydawane przez Polski Komitet Normalizacji PKN. Dostępna jest nowelizacja Podręcznika dla małych przedsiębiorstw, zawierająca wiele praktycznych propozycji rozwiązań, przybliżająca trudne tematy ryzyka, podejścia procesowego, kontekstu organizacji, doskonalenia. Autorzy opracowania polskiego – Anna Gruszka i Elżbieta Niegowska, więcej informacji na stronie www.pkn.pl.
Kolejnymi krokami są: powołanie osoby, która będzie koordynować prace wdrożeniowe, opracowanie strategii firmy, rozeznanie kontekstu organizacji, zidentyfikowanie ryzyk zewnętrznych, wewnętrznych, a także ustalenie odpowiednich działań. Po cyklu specjalistycznych szkoleń, stworzeniu mapy procesów, opracowaniu dokumentacji (księgi jakości oraz dokumentów operacyjnych, formularzy systemowych) i wprowadzeniu aktualnych rozwiązań w życie firmy następuje cykl auditów wewnętrznych. Przeprowadzane są one przez pracowników firmy, którzy odbyli odpowiednie szkolenie. Pozytywny wynik auditów oraz pozytywna ogólna ocena funkcjonowania systemu, dokonana przez kierownictwo podczas tzw. przeglądu zarządzania, sprawia, że system zarządzania jakością można poddać ocenie zewnętrznej, czyli certyfikacji ISO 9001 przez jednostkę certyfikującą. Taką jednostką jest GEM CERT.
System ISO 9001 przeznaczony jest dla wszystkich organizacji, niezależnie od rodzaju czy wielkości, które chcą w sposób planowy (zgodny z wypracowaną strategią) i konsekwentny prowadzić swoją działalność mocno osadzoną w realiach rynkowych oraz legislacyjnych, przez co mogą utrzymać stabilną pozycję powiązaną ze zbilansowanym rozwojem. Certyfikat ISO 9001 jest przeznaczony dla firm produkcyjnych, usługowych, hurtowni, transportowych, jednostek samorządu terytorialnego, służby zdrowia, a także organizacji non profit (stowarzyszenia). System będzie odpowiedni dla wszystkich osób, które chcą działać w sposób uporządkowany, przejrzysty, skuteczny i efektywny.
W celu otrzymania bliższych informacji na temat certyfikacji ISO 9001 prosimy o kontakt z naszym biurem: [email protected]